Wizyta zagranicznych partnerów projektu Creating Spaces for Activity w Polsce

Warsztaty, spotkania projektowe, ale i czas na zwiedzanie i integrację. Tak przebiegała wizyta naszych projektowych partnerów z Turcji, Grecji, Irlandii i Portugalii. Kolejne spotkanie już w czerwcu na greckiej wyspie Korfu.

Ważnym elementem każdej współpracy projektowej jest wspólna praca i integracja zespołu. Realizatorzy projektu Creating Spaces for Creativity mieli już okazję poznać się we wrześniu 2021 w tureckiej Malatii, co zaowocowało wypracowaniem sporej części rezultatów 1 i 2 projektu. W Polsce skupiliśmy się na doskonaleniu wypracowanych już rezultatów i planowaniu dalszych działań. Nauczyciele uczestniczyli także w warsztatach telewizyjnych w Studiu Banacha.

W projekcie biorą udział nauczyciele szkół, także nauczyciele Liceum Banacha w Chorzowie, którzy w ramach szkoleń i wymiany dobrych praktyk na poziomie międzynarodowym, wypracują wspólnie z pracownikami akademickimi Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach innowacyjne rozwiązania promujące rozwój kreatywności w szkole:

  1. Praktyczny podręcznik dla nauczycieli: “Jak uczyć kreatywnie?”
  2. Praktyczny przewodnik dla uczniów – “Jak uczyć się kreatywnie?”
  3. Rekomendacje i dobre praktyki – “Jak tworzyć kreatywne przestrzenie w szkole?”

Podczas wizyty nie zabrakło również czasu na wyjazdy do ciekawych miejsc w naszym regionie. Nam, organizatorom zależało szczególnie na pokazaniu naszym gościom niepowtarzalnych atrakcji turystycznych. Największe wrażenie na naszych gościach zrobiła wyprawa do podziemi Sztolni Królowa Luiza w Zabrzu. Pod opieką świetnego przewodnika pokonaliśmy i trasę pieszą, i wodną. Następnie odwiedziliśmy Muzeum Hutnictwa w Chorzowie – nowy, świetnie przygotowany punkt na Szlaku Zabytków Techniki.
Część zagranicznych nauczycieli odwiedziła Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu. W ostatnim dniu pobytu spacerowaliśmy po Krakowie odwiedzając m.in. Wawel, rynek z sukiennicami oraz dzielnicę Kazimierz.

Staraliśmy się jak najlepiej przyjąć naszych gości. Przygotowana została… szafa z zimowymi ubraniami, z których z radością skorzystali nauczyciele z portugalskiej Madery. Wszystkim smakowały polskie i śląskie potrawy specjalnie wybierane i zamawiane na tę okazję.

Jeszcze w tym roku czekają nas dwa spotkania – w czerwcu na greckim Korfu, a we wrześniu w irlandzkim Cork. Ostatnie spotkanie projektowe będzie miało miejsce na portugalskiej Maderze, ale to dopiero w lutym 2023.

Teraz rozpoczynamy prace nad 3. rezultatem projektu – Jak tworzyć kreatywne przestrzenie w szkole?. Rekomendacje i dobre praktyki.

Partnerzy projektu Creating Spaces for Creativity:
IX Liceum Ogólnokształcące w Sosnowcu
Malatya Bilim Sanat Merkezi (Turcja)
Edmund Rice College (Irlandia)
CulturePolis (Grecja)
Escola Básica e Secundária Padre Manuel Álvares (Portugalia)

Liderem projektu jest Fundacja Rozwoju Edukacji SPATIA – organ prowadzący Liceum Banacha w Chorzowie. Ideą przedsięwzięcia jest stworzenie przestrzeni dla kreatywności i nauki w czasach pandemii. Jak się uczyć, jak uczyć i jak przygotować przestrzeń, aby nauka była kreatywna i interesująca. W projekcie biorą udział nauczyciele szkół z Chorzowa i Sosnowca, nauczyciele akademiccy z Uniwersytetu Śląskiego oraz przedstawiciele szkół z Irlandii, Portugalii, Grecji i Turcji. Efekty projektu – scenariusze lekcji, poradniki i zbiory dobrych praktyk będą bezpłatnie udostępnione nauczycielom szkół oraz uczniom.