Schoolture for Climate Change (2023-2024) 

Innowacyjny projekt wykorzystujący metodę projektowania partycypacyjnego w edukacji. Głównym celem projektu było opracowanie metodologii i zestawu narzędzi, które można zastosować we wszystkich szkołach, niezależnie od przedmiotu. 

Działania projektowe zostały wdrożone w dwóch szkołach: 

  • w Szkole Podstawowej w Zografou, Grecja 
  • w Szkole Podstawowej w Dąbiu, Powiat Będziński, Polska 

W każdej szkole projekty związane z edukacją klimatyczną (z naciskiem na przeciwdziałanie zmianom klimatu) zostały wdrożone przy użyciu metody projektowania partycypacyjnego. 

Projekty były dostosowane do potrzeb każdej szkoły i angażowały różne grupy interesariuszy wokół szkoły – uczniów, nauczycieli, rodziców, lokalnych aktywistów i decydentów. 

Zobacz, jak działaliśmy w szkołach w Grecji i Polsce 

Rezultaty projektu: 

  • 2 pilotażowe programy edukacyjne stworzone na podstawie projektów proklimatycznych wdrożonych w 2023 i 2024 r. w dwóch szkołach – w Grecji i w Polsce. 
  • Przewodnik Projektowanie partycypacyjne dla społeczności szkolnych – praktyczny podręcznik (2024) z metodologiami, narzędziami i dobrymi praktykami projektowania partycypacyjnego w działaniach edukacyjnych związanych z kryzysem klimatycznym i dziedzictwem kulturowym. Przewodnik może być wykorzystywany przez nauczycieli, stowarzyszenia rodziców i opiekunów, a także wszelkie grupy artystyczne, kulturalne, środowiskowe lub badawcze działające z dziećmi i społecznościami szkolnymi. Przewodnik został opracowany z uwzględnieniem sekwencji uporządkowanych kroków jego wdrożania, odpowiednimi materiałami i przykładami, aby mógł wspierać działania partycypacyjne w szkołach, od skali planowania urbanistycznego podwórka lub dzielnicy po współtworzenie działań kulturalnych i środowiskowych w zakresie adaptacji do zmian klimatu ze szczególnym uwzględnieniem inicjatyw, form i praktyk artystycznych. Przewodnik powstał w 3 wersjach językowych: angielskiej, polskiej i greckiej. 

Wszystkie końcowe wyniki projektu są publicznie publikowane z bezpłatnym dostępem do pobrania i wykorzystania przez każdego zainteresowanego. 

Co można znaleźć w poniższych linkach? 

  • Przewodnik w języku greckim, angielskim, polskim 
  • Plany uczestnictwa w języku greckim, angielskim, polskim 
  • Projekt końcowy pilotażowego programu edukacyjnego w Grecji (w języku greckim) 
  • Raport podsumowujący realizację pilotażowych programów edukacyjnych w języku angielskim 

Erasmus+ project results platform 

Participatory LAB repository 

Lider projektu: Commonspace Coop – organizacja z Aten z wieloletnim doświadczeniem w projektowaniu partycypacyjnym. 

Partner projektu: Fundacja Rozwoju Edukacji SPATIA – organizacja tworząca i realizująca nowoczesne programy edukacyjne we współpracy z partnerami z Polski i Europy. 

Źródło finansowania: Erasmus+, Unia Europejska 

Numer projektu: 2022-2-EL01-KA210-SCH-000100859 

Wsparcie Komisji Europejskiej przy tworzeniu niniejszej publikacji nie stanowi poparcia dla treści, które odzwierciedlają jedynie poglądy autorów, a Komisja nie może być pociągana do odpowiedzialności za jakiekolwiek wykorzystanie zawartych w niej informacji. 

EN 

An innovative project using the participatory design method in education. The main objective of the project was to develop a methodology and a toolkit that can be applied in all schools, regardless of subject. 

The project activities were implemented in two schools: 

  • at Zografou Primary School, Greece 
  • at the Primary School in Dąbie, Będzin County, Poland 

In each school, projects related to climate education (with a focus on combating climate change) were implemented using a participatory design method. 

The projects were tailored to the needs of each school and involved different stakeholder groups around the school – students, teachers, parents, local activists and decision-makers. 

See how we worked in schools in Greece and Poland 

Project results: 

  • 2 pilot educational programmes created on the basis of pro-climate projects implemented in 2023 and 2024 in two schools – in Greece and Poland. 
  • Guide Participatory design for school communities – a practical handbook (2024) with methodologies, tools and good practices of participatory design in educational activities related to the climate crisis and cultural heritage. The guide can be used by teachers, parent and guardian associations, as well as any arts, cultural, environmental or research groups working with children and school communities. The guide has been developed with a sequence of structured steps for its implementation, relevant materials and examples so that it can support participatory activities in schools, from the scale of urban planning of a courtyard or neighbourhood to the co-creation of cultural and environmental activities for climate change adaptation with a particular focus on artistic initiatives, forms and practices. The guide was produced in 3 language versions: English, Polish and Greek. 

All final results of the project are publicly published with free access for download and use by anyone interested. 

What can be found in the links below? 

  • Guide in Greek, English, Polish 
  • Participation plans in Greek, English, Polish 
  • Final draft of the pilot education programme in Greece (in Greek) 
  • Summary report of the pilot educational programmes in English 

Erasmus+ project results platform 

Participatory LAB repository 

Project leader: Commonspace Co-op – an organisation with many years of experience in participatory design. 

Project partner: SPATIA Foundation for the Development of Education – an organisation that creates and implements modern educational programmes in cooperation with partners from Poland and Europe. 

The European Commission’s support for the production of this publication does not constitute an endorsement of the contents, which reflect the views only of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein. 

Tags:

pl_PLPolish