Wojny rodzą się w umysłach ludzi i to w umysłach ludzi musi być budowana obrona pokoju. (UNESCO)
W blasku islandzkiego lata, nauczyciele i edukatorzy z Polski, Niemiec, Francji i Islandii zebrali się w Reykjavíku, aby zastanowić się co znaczy nauczać dla pokoju – z otwartością, empatią i zrozumieniem.
Z naszą wybitną trenerką, dr Martą Margiel zagłębiliśmy się w sedno edukacji na rzecz pokoju: jak tworzyć klasy, które są nie tylko miejscami nauki, ale i archipelagami bezpieczeństwa, różnorodności i szacunku.
Badaliśmy, jak:
- wpleść inkluzywność i równość w codzienne nauczanie;
- rozpoznawać i kwestionować nieświadome uprzedzenia;
- rozwiązywać konflikty poprzez dialog i zrozumienie;
- wykorzystywać kreatywne, skoncentrowane na uczniach metody, takie jak Photovoice i nauka na świeżym powietrzu;
- łączyć naukę z działaniami w świecie rzeczywistym poprzez projekty uczenia się poprzez służbę, które przynoszą korzyści lokalnym społecznościom;
- współtworzyć Kartę Różnorodności Szkolnej dla naszych społeczności.
Nasze szkolenie obejmowało:
- „Głosy miejskie na rzecz pokoju” – spacery po Reykjaviku jako uczniowie, a nie turyści;
- Opowiadanie historii przez obiektyw aparatu;
- Krąg refleksji, gdzie idee spotykały się z planami działania;
- Chwile zachwytu nad krajobrazami Islandii, przypominające nam, że pokój żyje również w rytmie natury.
Od pierwszych prezentacji do ostatniego kręgu budowaliśmy nie tylko umiejętności, ale i zaufanie – odkrywając, że pokój to coś, co praktykujemy razem, ponad językami i granicami.
Serdecznie dziękujemy każdemu uczestnikowi, który wniósł do sali swój głos, wizję i wrażliwość. Wychodzimy z nowymi narzędziami, odnowionym celem i przyjaźniami, które poprowadzą tę pracę daleko poza Reykjavik.
Pokój to nie tylko cel, to sposób bycia.
Wars begin in the minds of men; it is in the minds of men that the defense of peace must be constructed. (UNESCO)
For one week, beneath the Icelandic summer light, teachers and educators from Poland, Germany, France, and Iceland gathered in Reykjavik to explore what it means to teach for peace — with openness, with empathy, with understanding.
With our outstanding trainer, asst. prof. Marta Margiel, we stepped into the heart of Peace Education: how to create classrooms that are not just places of learning, but archipelagos of safety, diversity, and respect.
We explored how to:
- weave inclusion and equality into everyday teaching;
- recognise and challenge unconscious bias;
- resolve conflict with dialogue and understanding;
- use creative, student-centred methods like Photovoice and outdoor learning;
- connect learning with real-world action through service-learning projects that benefit local communities;
- co-create a School Diversity Charter for our communities.
Our journey included:
- “Urban Voices for Peace” – walking Reykjavik as learners, not tourists;
- storytelling through the lens of a camera;
- reflective circles where ideas met action plans;
- moments of awe in Iceland’s landscapes, reminding us that peace also lives in nature’s rhythm.
From first introductions to the final circle, we built not only skills, but trust — discovering that peace is something we practise together, across languages and borders.
Our deep thanks to every participant who brought their voice, vision, and vulnerability into the room. We leave with new tools, renewed purpose, and friendships that will carry this work far beyond Reykjavik.
Peace is not only a goal, it is a way of being.






