Creating Spaces for Creativity (2021-2023)
Ideą przedsięwzięcia było stworzenie przestrzeni dla kreatywności w edukacji, zarówno w ramach procesów edukacyjnych, jak i kreacji przestrzeni przyjaznej zdobywaniu wiedzy i umiejętności. Jak się uczyć, jak uczyć i jak przygotować przestrzeń, aby nauka była kreatywna i interesująca. W projekcie wzięli udział nauczyciele szkół z Sosnowca, nauczyciele akademiccy z Uniwersytetu Śląskiego oraz przedstawiciele szkół z Irlandii, Portugalii, Grecji i Turcji. Efekty projektu – scenariusze lekcji, poradniki i zbiory dobrych praktyk są bezpłatnie udostępnione nauczycielom szkół oraz uczniom.
Innowacyjne rezultaty projektu:
- Jak uczyć kreatywnie? – praktyczny podręcznik dla nauczycieli
Podręcznik dla nauczycieli składa się z dwóch głównych części. Pierwsza z nich stanowi teoretyczne wprowadzenie do kreatywnego nauczania – wyjaśnia siłę twórczego myślenia i przedstawia najskuteczniejsze metody dydaktyczne, które zwiększają kreatywność uczniów. Druga część to plany i scenariusze pojedynczych lekcji lub większych projektów edukacyjnych. Wszystkie scenariusze oparte są na nowoczesnych, interaktywnych metodach dydaktycznych, które zwiększają kreatywność uczniów i są zgodne z wytycznymi integracji wiedzy w celu stworzenia interesujących, interdyscyplinarnych lekcji, poruszających ważne współczesne zagadnienia.
- Jak uczyć się kreatywnie? – praktyczny przewodnik dla uczniów
Interaktywny podręcznik o tym, jak kreatywnie się uczyć. Atrakcyjna forma publikacji – ćwiczenia, zadania, ciekawostki i filmy sprawia, że stanowi ona cenne wsparcie dla nauczycieli i edukatorów, a przede wszystkim dla głównych odbiorców – uczniów. Podręcznik jest wynikiem międzynarodowej współpracy ekspertów m.in. z zakresu pedagogiki, psychologii i komunikacji.
- Jak tworzyć kreatywne przestrzenie w szkole? – rekomendacje i dobre praktyki
Kreatywne kreowanie przestrzeni w szkole jest ważnym tematem. W podręczniku zaprezentowane zostały 44 przykłady innowacyjnych zmian w szkołach w Europie, które można wdrożyć w każdej szkole. Ustandaryzowane opisy zawierają: opis idei, jej wpływ na rozwój kreatywności, wzmocnione przez zmianę kompetencje i umiejętności, koszty zmian i sposoby ich minimalizacji. Podręcznik pokazuje, że innowacje przestrzenne w szkołach skutecznie wpływają na wzrost poziomu kreatywności, a wprowadzanie zmian nie jest trudne i kosztochłonne.
Lider: Fundacja Rozwoju Edukacji SPATIA
Partnerzy:
IX Liceum Ogólnokształcące w Sosnowcu
Malatya Bilim Sanat Merkezi (Turcja)
Edmund Rice College (Irlandia)
CulturePolis (Grecja)
Escola Básica e Secundária Padre Manuel Álvares (Portugalia, Madera)
Numer projektu: 2020-1-PL01- KA227-SCH-095376
Okres realizacji: 2021-2023
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Narodowej Agencji (NA). Unia Europejska ani NA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
Podręczniki do pobrania:
Jak uczyć kreatywnie? – praktyczny podręcznik dla nauczycieli
Jak uczyć się kreatywnie? – praktyczny przewodnik dla uczniów
Jak tworzyć kreatywne przestrzenie w szkole? – rekomendacje i dobre praktyki
Handbooks:
How To Create School Spaces That Foster Creative Thinking?
